اقدامات انجام شده توسط مرکز پایش هوایی

  1. برگزاری یک دوره آموزشی آشنایی با زمینههای مختلف کاربرد پهپاد برای مدیران و کارکنان ادارات مختلف استان (8/12/1397).
  2. برگزاری 143 امین دوره کشوری و اولین دوره استانی «قوانین، مقررات و اصول ایمنی پرواز» با شرکت حدود 50 هنرجو و با حضور مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری، دبیر کارگروه پهپادهای غیرنظامی کشور، مسئولین فرودگاه کرمانشاه و مسئولین نظامی استان
  3. برگزاری دومین دوره آموزشی قوانین، مقررات و اصول ایمنی پرواز در استان با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری(29/7/1398)
  4. برگزاری دوره آموزشی آشنایی با نرم افزار DJI GO برای کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه
  5. برگزاری دوره عملی پرواز با پهپاد فانتوم برای کارکنان و پرسنل اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه
  6. ثبت مشخصات پهپاد فانتوم RTK خریداری شده مرکز پایش هوایی در سامانه اختصاصی سازمان هواپیمایی کشوری
  7. معرفی توانمندی‌ها و زمینه‌های فعالیت مرکز پایش هوایی دانشگاه در سطح ادارات و ارگان‌های استان و در قالب نامه شماره 32105 (11/6/1398)
  8. برگزاری جلسات مختلف با مسئولین ادارات استان و بویژه جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست و راهداری در جهت معرفی خدمات مرکز پایش هوایی
  9. عکس‌برداری و تهیه تصاویر هوایی از منابع آبی مورد درخواست آب منطقه‌ای طی نامه شماره 2408/100/98 (24/01/1399)
  10.  تصویربرداری هوایی و تهیه خروجی‌های دو بعدی و سه بعدی از جنگل‌کاری‌های انجام شده در پردیس طاق‌بستانتعریف دو موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد در گروه منابع طبیعی با تاکید بر کاربرد پهپاد در تصویربرداری هوایی

نمونه پروژه­های انجام شده توسط مرکز پایش هوایی

  • برآورد ارتفاع درختان سرو نقره­ای با استفاده از تصاویر پهپاد
    • پس از برداشت تصاویر، توجیه نسبی و تولید ابر رنگی نقاط متراکم مدل رقومی ارتفاع (DEM) و مدل رقومی سطح (DSM) تولید شد. با کسر مقدار مدل رقومی ارتفاع از مدل رقومی سطح در محل هر درخت، ارتفاع آن محاسبه گردید. با توجه به مجهز بودن پهپاد استفاده شده به ماژول RTK موقعیت­ یابی درختان با دقت سانتی­متر انجام شد. نتایج به­ دست آمده با اندازه ­گیری­ های میدانی با استفاده از متر لیزری لایکا مقایسه گردید که بیانگر توانایی بالای تصاویر پهپاد برای برآورد ارتفاع درختان بود. شکل شماره 1 DEM و DSM تولید شده را نشان می­دهد.
Responsive Image
  • برآورد حجم بانکت­ها با استفاده از فتوگرامتری پهپاد مبنا
    • به ­منظور محاسبه حجم بانکت­های حفر شده با دقت بالا، از مدل سه ­بعدی تولید شده با استفاده از تصاویر پهپاد فانتوم 4 مجهز به سیستم RTK استفاده شد. عملیات مثلث­ بندی  بر روی مدل سه ­بعدی یا Mesh به­دست آمده از ابر نقاط متراکم صورت گرفت تا حجم هر بانکت با دقت بسیار بالا محاسبه گردد. برای ارزیابی دقت کار، احجام به­ دست آمده از طریق پردازش تصاویر پهپاد با اندازه ­گیری­ های میدانی انجام شده مقایسه گردید که نشان­ دهنده دقت بسیار بالای پهپاد بود. شکل شماره 2 نحوه محاسبه حجم بانکت را نشان می­ دهد.
Responsive Image
  • قابلیت تصاویر پهپاد در برآورد سطح تاج ­پوشش تک درختان
    • پس از برداشت تصاویر، به ­منظور اندازه­ گیری سطح تاج­ پوشش درختان مدل رقومی سطح تولید شد (شکل 3). در مرحله بعد تصاویر به محیط نرم­افزار eCognition انتقال یافتند و با استفاده از روش طبقه­ بندی شی­پایه، سطح تاج همه درختان به ­طور خودکار شناسایی و  اندازه ­گیری شد. این نتایج با برداشت ­های میدانی که با استفاده از متر لیزری لایکا صورت گرفت، مقایسه گردید که نمایانگر کارایی روش طبقه ­بندی شی ­پایه تصاویر پهپاد برای اندازه­ گیری سطح تاج درختان بود.
Responsive Image
  • ارزیابی اثربخشی طرح­های آبخیزداری حوزه کله ­پا شهرستان سنقر و کلیایی
    • بخشی از این پروژه  با بهره­ گیری از پهپاد فانتوم 4 RTK انجام شد. در این راستا طول، عرض، حجم و سایر مشخصات خشکه­ چین ­ها و کانال­های احداث شده با استفاده تصاویر دو بعدی پهپاد مورد ارزیابی قرار گرفت. شکل 4 نمونه ­ای از اندازه­ گیری ­های انجام شده را نشان می­ دهد.
Responsive Image
  • محاسبه ظرفیت نگهداری آب در سدهای سنگی-ملاتی
    • به­ منظور برآورد حجم مقدار آب ذخیره شده در پشت سدهای احداث شده، با استفاده از تصاویر برداشت شده پهپاد، پس از توجیه نسبی تصاویر و تولید ابر نقاط متراکم، مدل سه بعدی تولید شد. به دلیل حساسیت بالای کار، از دو برنامه پرواز عمود بر هم استفاده گردید که باعث بالا رفتن کیفیت مدل سه بعدی و در نهایت دقت برآورد حجم آب ذخیره شده در پشت سد سنگی ملاتی شد. شکل شماره 5 نمایی از مدل سه بعدی تولید شده را نشان می­دهد.
Responsive Image